voip

آشنایی با سیستم های تلفنی ویپ و اصطلاحات رایج آن:VOIP

تلفن voip گرنداستریم

 

آشنایی با سیستم های تلفنی ویپ VOIP

VOIP که به اسم تلفن اینترنتی یا IP تلفنی نیز از آن یاد می شود. تکنولوژی ویپ VOIP امکان استفاده اینترنت برای برقراری مکالمات تلفنی را فراهم و در مقایسه با تلفن‌های سنتی مبتنی بر خطوط سیم، از فناوری دیجیتال استفاده می‌کند. در واقع با استفاده از ویپ VoIP، صدا توسط بسته‌های اطلاعاتی IP و از طریق اینترنت ارسال می گردد. ویپ VOIP به منظورتامین خواسته فوق در محیط مبتنی بر کامپیوترهای شخصی از سخت افزارهای شتاب‌دهنده استفاده می کند. شبکه‌های مبتنی بر IP بر روی تمامی شبکه‌ها پشتیبانی می‌شود. از جمله شبکه سازمان‌ها، شبکه‌ خصوصی، شبکه‌ عمومی، شبکه‌ کابلی و همچنین شبکه‌ بی سیم. ویپ VOIP در واقع روی تمامی شبکه‌ها قابل اجرا است.

ویپ VOIP چگونه کار می کند؟

فناوری سیستم ویپ VOIP، در ابتدا صدای دیجیتال شده در بسته‌های اطلاعاتی قرار می‌گیرد. پس از ارسال در مقصد مجددا به صدا تبدیل می‌‌شود. باذخیره اطلاعات به فرمت دیجیتال می‌توان بر روی آنها کنترل بهتری اعمال نمود. شبکه‌های مبتنی بر پروتکل TCP/IP از بسته‌های اطلاعاتیIPتشکیل می‌گردند که شامل یک هدر(برای کنترل ارتباطات)و یک payload به منظور مبادله داده است. فن آوری ویپ VoIP از بسته های اطلاعاتی IP به منظور حرکت در شبکه و رسیدن به مقصد نهایی استفاده می‌کند.

 

اصطلاحات رایج در فناوری ویپ

گیت وی ویپ VoIP

 گیت وی VOIP که گیت وی مدیا نیز نامیده می شود، دستگاهی است که خطوط تلفن معمولی را به شبکه دیتا (مثلا اینترنت) متصل می کند. در یک سیستم ویپ   گیت وی اهمیت فراوانی دارد. بدون گیت وی نمی توان سیستم تلفنی بر اساس IP را به سیستم تلفن سنتی متصل کرد. با توجه به اینکه کاربران ویپ به هر حال نیازمند تماس با کاربران تلفن آنالوگ و یا موبایل هستند، وجود گیت وی نیاز است.

سرور ویپ VoIP

  هرسیستم ویپ نیازمند سروری برای ایجادو کنترل تماس های تلفنی می باشد. این سرور گاهی مدیر تماس یا سرور کاربرد نیز نامیده میشود. دریافت درخواست های تلفنی از کاربر و فوروارد آن به کاربر دیگراز کاربردهای سرور ویپ VoIP در شبکه است. البته ممکن است بر اساس تنظیمات انجام شده این سرور پیام های دریافتی را به نحوی تغییر و یا خود پیامی جدید ایجاد کند.

تلفن های ویپ VoIP

 تلفن ویپ VoIP قابلیت اتصال به شبکه های کامپیوتری دارد و حداقل یک نوع پروتکل کنترل تماس تلفنی را پشتیبانی می کند. این تلفن ها گاهی تلفن آی پی و تلفن شبکه نیز می گویند. ساده ترین نوع تلفن ویپ حتی نمایشگر ال سی دی نیز ندارد و به عنوان مثال برای هتل استفاده می شود. انواع دیگر می توانند مکالمات تصویری با کیفیت بالا(HD) نیز برقرار کنند. اما به هر صورت به تمام تلفن هایی که VoIP را پشتیبانی کنند و به شبکه متصل شوند تلفن ویپ یا تلفن IP می گویند.

 

درگاه های مبدل تلفن آنالوگ

با استفاده از درگاه‌های مبدل تلفن آنالوگ ATA Analog Telephone Adapter امکان دسترسی به خطوط PSTN با تلفن‌های آنالوگ معمولی فراهم است. این مودم‌ها از طرفی با اتصال به شبکه و ارتباط با IPPBX و تبدیل خطوط ویپ VoIP این سیستم به آنالوگ، امکان اتصال گوشی‌های معمولی به این سیستم را فراهم می‌نمایند.

مبدل های گرنداستریم

مبدل های گرنداستریم

مبدل آنالوگ گرند استریم در voip

مبدل آنالوگ گرند استریم

FXO Gateway

این گیت‌وی به خطوط تلفن شهری متصل می‌شود. به عبارت دیگر تماس‌هایی که از خطوط آنالوگ برقرار می‌شوند، توسط این گیت وی به مکالمات ویپ تبدیل می‌شوند و به سمت تلفن‌های ویپ VoIP  ارسال می‌شوند.

FXS Gateway

این گیت‌ وی به گوشی‌های تلفن متصل می‌شوند. به عبارت دیگر این گیت وی تماس‌های تلفنی گوشی‌های آنالوگ را بر روی شبکه ارسال می‌کنند.

Digital Gateway

این گیت وی ها معمولا قیمت بالاتری دارند، از یک طرف به خطوط E1 و از سمت دیگر به شبکه دیتا متصل می‌گردند.

 

کارت های ویپ VoIP

کارت های آنالوگ

کارت‌های آنالوگ FXS/FXO درظرفیت‌های تک پورت تا 48 پورت ساخته می‌شوند. این کارت‌ها در ظرفیت پایین به کانکتورهای RJ-11 و در ظرفیت بالا به RJ-21 مجهز هستند. از هر دو نوع این کانکتورهای می‌توان برای ارتباط با خطوط شهری، داخلی‌ها و یا اتصال میان استریسک و هر IPPBX دیگری بهره گرفت. در شکل زیر یک کارت آنالوگ نمایش داده شده است.

کارت آنالوگ سیستم تلفنی voip

کارت آنالوگ سیستم تلفنی voip

کارت های دیجیتال

کارت‌های دیجیتال، در داخل کامپیوتر از طریق درگاه‌های PCI،PCI-e با مادربرد مرتبط می‌شوند، قادرند از طریق پورت‌های دیجیتال نظیر T1، E1 و یا J1 ارتباط استریسک با شبکه تلفنی شهری یا مراکز تلفن دیگربرقرار کنند. درکشور ما عموما از پورت‌ E1 جهت سرویس‌دهی دیجیتال استفاده شده و به ندرت خطوط BRI راارائه می‌دهند. لازم به ذکر است خطوط E1 تا30 خط تلفن را پشتیبانی می‌نمایند.

کارت دیجیتال voip

کارت دیجیتال VOIP

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سیستم های تلفنی، دیگر موضوعات مربوط به این بخش را مطالعه کنید.

امنیت سیستم تلفنی VOIP
مزایا و کاربردهای سیستم تلفنی VOIP

وبلاگ آموزشی فروشگاه اینترنتی آواتک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *